Würth Nederland is onderdeel van de Würth groep, die wereldwijd marktleider is op het gebied van handel in montage en bevestigingsmaterialen. De Würth groep bestaat momenteel uit meer dan 400 ondernemingen in meer dan 80 landen en biedt werk aan meer dan 83.000 medewerkers.

Opdracht
Würth Nederland staat bekend om hoogwaardige producten, verkrijgbaar via winkels, vertegenwoordigers en de online shop. Ze merkten dat het online verkeer naar de online shop via de organische resultaten achterbleef bij de verwachtingen. Met het grote assortiment en de groei doelstellingen was er een duidelijke behoefte om meer potentiële klanten te bereiken via SEO. Van Würth kregen wij de vraag om meer potentiële klanten naar de website te genereren vanuit de organische zoekresultaten. De posities in de zoekresultaten moesten worden verbeterd, om ervoor te zorgen dat er meer vertoningen en klikken vanuit de gratis Google-resultaten naar de online shop komen.
Onze aanpak
Bij Mediamix online gingen we samen met Würth Nederland aan de slag om een strategie te ontwikkelen gericht op het verhogen van de online zichtbaarheid en het verhogen van het verkeer naar de e-shop. De technische SEO werd intern al opgepakt en er was vooral behoefte aan een zoekwoorden onderzoek, het optimaliseren van de content en linkbuilding. De aanpak bestond uit de volgende fases:
1. Zoekwoorden onderzoek
In de online shop van Würth zijn veel hoofdcategorieën, subcategorieën en producten aanwezig. Deze hebben duidelijke beschrijvende titels die de onderstaande content goed vertegenwoordigen. Deze algemene woorden worden veel gebruikt, waardoor ze vanzelf al vaak een goed zoekvolume hebben. Maar er was nog niet echt een zoekwoorden onderzoek gedaan voor de site, waarbij er strategisch wordt gekeken naar de zoekvolumes. Wij hebben een zoekwoorden onderzoek en een content gap analyse uitgevoerd waarbij we de zoekwoorden strategisch hebben gekozen en gekoppeld aan de juiste pagina’s om ervoor aan de slag te gaan met de content.
2. SEO content
De basis van de pagina’s stond al goed. De categorieën zijn gevuld met producten en mooie duidelijke productafbeeldingen. Op een deel van de pagina’s stond ook al een intro of een tekst onder de producten. Voor het grootste gedeelte van de pagina’s was de content nog minder goed gevuld en was er veel ruimte voor optimalisaties. We hebben de bestaande content herzien en uitgebreid met focus op de relevante zoekwoorden uit het onderzoek die door potentiële klanten worden gebruikt in de aankoopreis. Voor de pagina’s hebben we de content gebaseerd op de Würth categorieën van andere talen en deze volledig geoptimaliseerd voor de Nederlandse e-shop. Hiervoor hebben we:
- De H1-titels geoptimaliseerd
- De metatitel en metabeschrijving verbeterd
- Intro teksten verrijkt met hoofd zoekwoord, USP’s en call-to-actions
- H2 en H3-titels geoptimaliseerd
- Overige content aangevuld met belangrijke informatie
- Interne links toegevoegd
3. Autoriteit
Om te beginnen hebben we een linkbuilding analyse gedaan van Würth op basis van de autoriteit scores in vergelijking met de concurrenten. Ook hebben we een link gap analyse gedaan, een analyse gemaakt van de verloren links en gekeken van welke sites we links kunnen krijgen. De autoriteit van de Würth site is al erg goed. Ze zijn wereldwijd bekend, zijn een groot bedrijf en hebben al veel hoge kwaliteit links van websites met goede autoriteit scores. Op pagina niveau valt er nog wel winst te behalen om beter te scoren op de zoekwoorden. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. We hebben interne links toegevoegd om de interne linkstructuur te verbeteren. Daarnaast hebben we ook externe links gegenereerd naar belangrijke pagina’s.
4. Data-analyse en monitoring
Door gebruik te maken van verschillende tools hebben we de statistieken gemonitord. Op basis van deze inzichten hebben we hierop bijgestuurd en de strategieën aangepast om maximale resultaten te behalen.
Resultaten
Allemaal leuk natuurlijk, maar wat heeft het daadwerkelijk opgeleverd? De resultaten spraken voor zich. Binnen een jaar tijd zagen we een indrukwekkende stijging in klikken naar de e-shop. Het aantal klikken was in het laatste kwartaal van 2024 namelijk gestegen met 37% ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Ook het aantal vertoningen in Google is toegenomen met 65%.

In onderstaande grafiek zie je aan de bovenste blauwe lijn dat het aantal klikken per dag in het laatste kwartaal van 2024 een stuk hoger ligt dan in dezelfde periode van het jaar ervoor, de stippellijn. De daling op de laatste dagen bij beide lijnen heeft te maken met de vakantie periode.

In onderstaande tabel hebben we een greep gedaan uit de zoekwoord posities van de belangrijke zoekwoorden. We zijn voor deze zoekwoorden gestegen van 15 zoekwoorden naar 60 zoekwoorden in de top 10 van de organische zoekresultaten.

Het succes van dit project vormt een goede basis voor de verdere samenwerking tussen Würth Nederland en MediaMix online. We gaan hier verder mee aan de slag om de resultaten te blijven verbeteren en de huidige/toekomstige klanten van Würth verder te helpen.
Meer weten over SEO?
Bij MediaMix online zijn we tevreden over dit project en kijken we uit naar een verdere samenwerking. Benieuwd hoe jouw bedrijf ook kan groeien? Lees meer over hoe je SEO aan ons kunt uitbesteden of neem contact op met Mediamix online om de mogelijkheden te ontdekken!

