Nieuws

Bijna 40 procent van de Nederlandse smartphone­gebruikers heeft een muziek­app geïnstalleerd op zijn mobiele toestel. Whatsapp blijft de populairste app, maar verliest aanhang onder tieners. Dat bljkt uit het meest Whatsapprecente kwartaalrapport Dutch Apps Market van onderzoeksbureau Telecompaper.
Gemiddeld gebruiken mensen hun muziek­app 20 dagen per maand, zo blijkt uit het wartaalrapport. Muziek­apps zoals van Spotify, iTunes of Deezer, zijn vooral populair onder tieners. In het afgelopen jaar is het aantal tieners dat minimaal één muziek­app op zijn smartphone heeft geïnstalleerd, gestegen van 59 naar 67 procent.


Veruit de meest gebruikt mobiele app blijft die van WhatsApp. Inmiddels is de chat­app (waarmee sinds kort ook bellen via internet mogelijk is) geïnstalleerd op bijna 9,7 miljoen smartphones in Nederland, ofwel een penetratie van 88 procent eind maart 2015, tegen 82 procent in april 2014.


Hoewel WhatsApp nog altijd aan populariteit wint in Nederland, verliest de app aanhang onder tieners. In de afgelopen zes maanden is het gebruik van WhatsApp in deze leeftijdsgroep met zeven procentpunten gedaald, naar 88 procent in maart 2015. Snapchat groeit geleidelijk aan in populariteit onder Nederlandse smartphone­gebruikers, vooral onder jongeren. De app stond eind maart 2015 op ruim 1,7 miljoen smartphones. Het aantal smartphone­bezitters met Snapchat verdrievoudigde bijna in het afgelopen jaar en kwam aan het einde van het eerste kwartaal uit op en penetratie van bijna 16 procent in alle leeftijdsgroepen. Onder tieners ligt dit percentage veel hoger namelijk op 61 procent.
Bron: Marco Mekenkamp/Connexie Magazine


Mediamix is een initiatief van Wim Zonneveld, te bereiken via tel: 06 555 00 686 of via de Redactie pagina.