ChineesrimtesstMaar waar? Het is voor experts onmogelijk om precies vast te stellen waar het 8,5 ton wegende Chinese ruimtestation onze atmosfeer zal binnenkomen. Als Tiangong-1 neerstort op het vasteland, kan dat zowat overal gebeuren: onder meer Europa, de VS, Australië en Nieuw Zeeland worden genoemd.

Het eerste ruimtestation van China, gelanceerd in 2011, zal naar verwachting binnen enkele weken neerstorten. Het Amerikaanse Aerospace Corporation schat dat Tiangong-1 in de eerste week van april opnieuw in onze atmosfeer zal komen. De European Space Agency (ESA) houdt het op 'ergens tussen 24 maart en 19 april'. Volgens de Aerospace Corporation is het goed mogelijk dat het ruimtestation niet geheel verbrandt in de atmosfeer. Puin zou kunnen neerkomen in een gebied, enkele honderden vierkante kilometers groot. De kans dat dit in België gebeurt? Absoluut nihil. "Zelfs wanneer een locatie wordt getroffen, dan nog is de kans dat een specifiek persoon wordt geraakt ongeveer een miljoen keer kleiner dan dekans om de nationale loterij te winnen", aldus Aerospace Corporation. "In de geschiedenis van de ruimtevaart is nog niemand slachtoffer geworden van ruimtepuin. Slechts één iemand zou ooit getroffen zijn, zij geraakte gelukkig niet gewond."

Jonathan McDowell, een astrofysicus van de universiteit van Harvard, klonk meer voorzichtig. Tegen de Britse krant The Guardian wees hij op fragmenten van een raket van vergelijkbare omvang die in januari in Peru neerkwamen. "Om de paar jaar gebeurt zoiets als dit, maar Tiangong-1 is groot en compact, dus we moeten het in de gaten houden." In 2016 gaf China toe dat het de controle over Tiangong-1 had verloren en niet in staat zou zijn om een ​​gecontroleerde re-entry uit te voeren. McDowell stelt dat het ruimtestation de laatste maanden steeds sneller daalt, momenteel aan een snelheid van ongeveer 6 kilometer per week. Het is moeilijk te voorspellen wanneer de module zal neerstorten omdat de snelheid wordt beïnvloed door het constant veranderende "weer" in de ruimte.

Bron: demorgen.be /BAR.

schoen2In afgelegen of gevaarlijke gebieden is snelle en makkelijke communicatie belangrijk. Met een speciale schoen is het nu mogelijk om berichten te sturen, door alleen je teen te bewegen. Op sommige werkplekken is efficiënte communicatie noodzakelijk - bijvoorbeeld als je op een olieplatform of op een groot bouwterrein werkt. Wanneer er een noodgeval is in zo'n gebied, moeten aanwezigen snel en makkelijk kunnen communiceren. 'Traditionele persoonlijke veiligheids uitrusting is passief', zegt Mathieu Destrian, CEO van de start-up Intellinium in een persbericht. 'Zulk materiaal kan niet autonoom verbinding maken met afgelegen plekken zonder een smartphone, of snel genoeg reageren tijdens een noodsituatie.' Daarom ontwikkelde het bedrijf een speciale schoen, waarmee de drager handsfree kan communiceren.

Aan de binnenkant van de schoen zit een sensor, die in verbinding staat met een draadloze module. Door tegen de sensor te drukken met je grote teen, stuurt de schoen via het draadloze netwerk een signaal naar de schoenen van collega's. De sensor bevindt zich aan de bovenkant, zodat hij niet per ongeluk geactiveerd wordt tijdens het lopen. Dragers ontvangen de signalen als pieptonen, die kort of lang kunnen zijn; de schoen communiceert dus via een soort Morse code. Op deze manier kunnen 2 dragers heen en weer 'piepen': persoon A stuurt een lange pieptoon naar persoon B om aan te geven dat ze moeten evacueren, en persoon B reageert met 2 korte pieptonen om de ontvangst te bevestigen. De dragers moeten deze speciale Morse code wel eerst even leren. De pieptonen hebben een volume van 80 dB. Daarnaast geeft de schoen ook trillingen af, mocht de drager het geluid niet opmerken. Voor extreme gevallen, zoals een gebroken voet, heeft de schoen nog een 2de sensor membraan aan de buitenkant. De schoen heeft ook ingebouwde sensoren, die meteen de locatie van de drager doorgeven na een harde val. 'We transformeerden een simpele werkschoen tot een slim apparaat dat de reactiesnelheid op beroepsongevallen verhoogt', zegt Destrian. Sierra Wireless en Intellinium presenteerden de schoen op het Mobile World Congress, dat begin maart plaatsvond in Barcelona.

Bron: www.deingenieur.nl /BAR.

tesla roadster in spaceAudi stuurt volgend jaar twee voertuigen naar de maan in samenwerking met de Duitse organisatie PTScientists. De touchdown is gepland op dezelfde plek waar in december 1972 de laatste bemande maanmissie plaatsvond.

Het doel van de Audi's is om de maan te verkennen als een potentiële toekomstige menselijke habitat en om meer te weten te komen over het 'achtste continent', 384.400 kilometer verwijderd van de aarde. 4G: Volgend jaar al zal een SpaceX raket 2 Audi maanauto's (Lunar Rovers) en een zendmast in een baan om de aarde schieten. Van daaruit wordt het materiaal naar het maanoppervlak gebracht. De zendmast wordt gebouwd door Vodafone en onderhoudt via 4G contact tussen de aarde en de voertuigen. De Lunar-voertuigen van Audi spelen een sleutelrol in deze spectaculaire missie.

Ze zijn gebouwd met behulp van lichtgewicht onderdelen en uitgerust met quattro technologie of vier wiel aandrijving. Daarvoor zorgt een krachtige, door zonne-energie aangedreven elektromotor. Cape Canaveral: Als de missie succesvol verloopt, zouden Audi en partners PTScientists het eerste privébedrijf zijn dat erin slaagt om op de maan te landen, 50 jaar na de bemande landing van de Apollo 17. De lancering zal volgend jaar plaatsvinden vanaf Cape Canaveral in de Amerikaanse staat Florida.

Bron: hln.be

inslag5

Wat als wetenschappers ontdekten dat een gigantische asteroïde in 2020 met onze aarde zou botsen? Wat zouden wij kunnen doen? Niet al te veel, zo bleek uit een test van NASA en FEMA in oktober. Zij gingen uit van een hypothetisch rampscenario waarbij een meteoriet zou inslaan op Los Angeles en zochten uit hoe snel we een uitgestrekt gebied als 

Californië kunnen evacueren. De belangrijkste conclusie die de weten-schappers trokken: we moeten écht uitzoeken hoe we een inslag kunnen vermijden. In het hypothetische 

scenario die wetenschappers van NASA en FEMA voor ogen hielden, zou een reusachtige meteoriet op ramkoers liggen met de aarde. De ongeveer 100 meter brede rotsblok zou te snel op de aarde afstevenen, zodat we hem onmogelijk nog kunnen doen afwijken. In dat scenario zit er niets anders op dan miljoenen Californiërs te evacueren. Een humanitaire ramp zou zich voltrekken. Gelukkig ging om een hypothese die de wetenschappers gebruikten om te testen hoe een dergelijke evacuatie zou moeten verlopen. Hopelijk een volledig nutteloze test, maar je weet nooit. NASA heeft namelijk 15.000 gevaarlijke objecten nabij de aarde gevonden die de mensheid mogelijk zouden kunnen bedreigen. Het is dus geen slecht idee om na te gaan hoe we een dergelijk gevaar zouden kunnen afwenden, mocht die op de aarde afstevenen.

Van koers doen afwijken: de onderzoekers van NASA wachten niet tot een meteoriet tòch op de aarde inslaat. In samenwerking met ESA zochten meer dan 100 wetenschappers naar manieren om een asteroïde die onderweg is naar de aarde van zijn koers te doen afwijken. "In tegenstelling tot andere natuurrampen, kunnen we een meteorietinslag vroeg voorspellen en dus mogelijk vermijden." Dat staat te lezen in het verslag van het onderzoek. Met AIDA (Asteroid Impact and Deflection Assessment) kunnen wetenschappers nagaan hoe groot het gevaar voor onze aarde is en welke maatregelen nodig zijn. Samen met ESA zal NASA in 2020 een ruimtetuig lanceren om het vervolgens van koers te doen afwijken. Op die manier kunnen we nagaan of een dergelijke techniek succesvol zou zijn mocht er ooit een asteroïde naar de aarde onderweg zijn. Het project zal zo'n $ 250 miljoen (€ 236 miljoen) kosten, dat is erg weinig naar NASA normen. Of we het onderzoek ooit zullen nodig hebben, valt nog af te wachten. Maar NASA neemt alvast het zekere voor het onzekere.

Bron: hln.be

 

telefoonDe alles-in-één-pakketten zijn erg populair bij de gemiddelde Nederlander, zo blijkt. De tv-internet-telefonie-bundels verdringen de aloude analoge telefoonaansluiting steeds meer. Inmiddels is het aantal analoge telefoonaansluitingen in het eerste kwartaal van dit jaar onder de 1 miljoen beland. Dat tegen 6,3 miljoen ‘all-in-one’-gebruikers.

Toch valt er nog best wat te zeggen voor de oude manier van telefoneren: de koperen kabelverbinding werkt eigenlijk altijd. Gaat er met een internetverbinding iets mis, dan kunt u ook niet meer bellen. En dat kan met name voor ouderen of hulpbehoevenden zomaar heel vervelend uitpakken. Niks mis met een all-in-one-pakket, maar zorg dan in ieder geval voor een back-up als u afhankelijk bent van de telefoon. Denk dan aan een mobieltje erbij, of laat die oude telefoon maar gewoon in werkende staat staan. Voor het geval dat.

Bron: van Duuren nieuwsbrief

 

Onderzoekers van de Technische Universiteit van Lausanne (EPFL) en NCCR Robotics hebben een opvouwbare drone ontwikkeld die zichzelf bij het opstijgen in een fractie van een Drone02seconde automatisch uitvouwt. Door de kleine afmetingen in opgevouwen toestand kan de drone in grote aantallen bij bijvoorbeeld natuurrampen worden ingezet om foto’s te maken en contact te maken met mensen die hulp nodig hebben. Onderzoekers van de Technische Universiteit van Lausanne (EPFL) en NCCR Robotics hebben een opvouwbare drone ontwikkeld die zichzelf bij het opstijgen in een fractie van een seconde automatisch uitvouwt.  De armen van de drone zijn gemaakt van fiberglas en polyester, en kunnen horizontaal in de vorm van een trapezium worden gevouwen. Het bijzondere aan deze drone is dat de armen bij het opstijgen door de kracht van de rotoren automatisch uitvouwen. In uitgevouwen positie worden de armen door kleine magneten op hun plaats gehouden.  Bij het uitvouwen draaien alle rotoren in dezelfde richting waardoor de armen in tegengestelde richting bewegen.

Voor een stabiele vlucht van de drone moeten de rotoren echter twee aan twee in tegengestelde richting draaien. Deze omschakeling vindt in minder dan 50 ms plaats zodra een sensor heeft gedetecteerd dat de armen volledig zijn uitgevouwen. Dit ingenieuze systeem, dat inmiddels is gepatenteerd, werd op 25 mei 2015 tijdens de International Conference on Robotics and Automation in Seattle gedemonstreerd. https://www.youtube.com/watch?v=JaEyI0R8ivU&feature=player_embedded#t=0

Het Spaanse startup-bedrijf VortexBladeless heeft een windturbine ontworpen die minder lawaai maakt, veiliger is voor vogels en vleermuizen en het landschap minder ontsiert dan turbinede huidige windturbines. Deze nieuwe turbine heeft namelijk geen wieken. De Vortex bladeless turbine wordt in trilling gebracht door de wind en zet deze trillingen vervolgens om in elektrische energie. De turbine bevat minder bewegende delen en is zo’n 40% goedkoper dan de gebruikelijke windturbines. De ‘omgekeerde slinger’ heeft een natuurlijke resonantiefrequentie en wordt door wervelingen van de wind op deze frequentie in trilling gebracht. Via een buigzame verbinding worden de trillingen overgebracht naar een lineaire generator die deze converteert naar elektrische energie. Het prototype heeft een lengte van 12,5 m en werkt het meest efficiënt bij windsnelheden tussen 1,5 en 7 m/s. Er wordt op dit moment gewerkt aan een uitvoering die geschikt is voor windsnelheden tussen 3 en 15 m/s en die een uitgangsvermogen van 4 kW levert.

https://www.youtube.com/watch?v=2_5K4kmnsL4&feature=player_embedded#t=0 . Hoewel het rendement van de nieuwe turbine maar 30% bedraagt van dat van een conventionele turbine, wordt dit gecompenseerd door het feit dat de ‘wiekloze’ exemplaren veel dichter bij elkaar kunnen worden geplaatst.  

Het ambitieuze Chinese ruimtevaartprogramma aast op een wereldwijde primeur: de eerste landing op de achterkant van de maan, zo heeft het Russische staatspersbureau Sputnik International (Ria Novosti) op gezag van de Chinese staatstelevisie (CCTV) gemeld. Het zou gaan om de missie Chang'e-4 waarbij een robot jeep op de achterzijde van de maan zou landen.

backsitemoon

 

Foto's van de achterkant van de maan zijn er al voldoende. Maar er is voor de rest nog vrij weinig over geweten. "We praten nu over de landingsplaats voor Chang'e-4. We zullen waarschijnlijk een plaats kiezen die moeilijker is om er te landen en die technisch uitdagender is. Andere landen hebben ervoor gekozen op deze (naar de aarde gerichte) zijde van de maan te landen. Onze stap zal waarschijnlijk zijn een ruimtetuig aan de andere kant van de maan te landen", zei hoofdingenieur Wu Weiren van het Chinese Maan programma tegen CCTV.

 

De missie is een vervolg op de in 2013 gelanceerde Chang'e-3 waarbij een Chinese robotjeep op het Maanoppervlak is geland en daar heeft gewerkt. De Chang'e-4 zou voor 2020 zijn gepland. Intussen moet de Chang'e-5 in 2017 naar de Maan vertrekken en met bodemmonsters terugkeren.

 

Bron: hln.be

Het aantal antenne-installaties is in Nederland in de maand April van dit jaar met 819 toegenomen. Dat blijkt uit de recentste cijfers van het Antenne bureau. In totaal stonden er eind April 37.343 antenne installaties.
antenneinst
Er kwamen 227 LTE antennes bij, die uitkwamen op een totaal van 9.548. Het grootste aantal antennes vormen de UMTS installaties, met 13.281 stuks. Er zijn in April 138 UMTS antennes bij gekomen. Er stonden verder 10.156 GSM 900 antennes, 146 meer dan eind maart 2015.
 
Het aantal GSM 1.800 antennes kwam eind April uit op 4.322. Dat zijn er 146 meer dan eind Maart. Tussen Februari en Maart zijn er in totaal 435 antennes bij gekomen, een maand eerder bedroeg de groei 197 antennes. In December hebben de Nederlandse mobiele operators er bijna 1.200 antenne installaties bij gebouwd. 
Bron: telecompaper.com 

Er zijn in heel Nederland 300 C2000 masten die nog ruimte hebben voor extra antennes. Mobiele provi-ders zijn bezig met het plaatsen van meer GSM zendmasten in het grensgebied met Duitsland. Daarmee moet C2000masthet bellen met je mobiel beter worden. Minister Kamp zei dat begin mei in de Tweede Kamer tijdens een debat over de bereikbaarheid van het noodnummer 112 met de mobiele telefoon. Het debat is een gevolg van veel klachten uit platteland regio's zoals Drenthe, Overijssel en Gelderland. In deze provincies zijn gebieden waar helemaal geen signaal is voor de mobiele telefoon. Het noodnummer 112 kan daar ook niet gebeld worden. En dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

 

In Drenthe zijn op verschillende plaatsen van deze zogenaamde 'witte vlekken'. Voor providers als KPN, Vodafone en T-Mobile bestaat inmiddels ook de mogelijkheid om bestaande C2000 antennemasten voor politie, ambulance en brandweer te gebruiken om er antennes in te hangen.

 

Er zijn in Nederland 300 C2000 masten die nog ruimte hebben voor extra antennes. Zijn collega van Veilgheid en Justitie, Ard van der Steur, kwam met deze mogelijkheid.


Bron: push2talk-portal.com

Bijna 40 procent van de Nederlandse smartphone­gebruikers heeft een muziek­app geïnstalleerd op zijn mobiele toestel. Whatsapp blijft de populairste app, maar verliest aanhang onder tieners. Dat bljkt uit het meest Whatsapprecente kwartaalrapport Dutch Apps Market van onderzoeksbureau Telecompaper.
Gemiddeld gebruiken mensen hun muziek­app 20 dagen per maand, zo blijkt uit het wartaalrapport. Muziek­apps zoals van Spotify, iTunes of Deezer, zijn vooral populair onder tieners. In het afgelopen jaar is het aantal tieners dat minimaal één muziek­app op zijn smartphone heeft geïnstalleerd, gestegen van 59 naar 67 procent.


Veruit de meest gebruikt mobiele app blijft die van WhatsApp. Inmiddels is de chat­app (waarmee sinds kort ook bellen via internet mogelijk is) geïnstalleerd op bijna 9,7 miljoen smartphones in Nederland, ofwel een penetratie van 88 procent eind maart 2015, tegen 82 procent in april 2014.


Hoewel WhatsApp nog altijd aan populariteit wint in Nederland, verliest de app aanhang onder tieners. In de afgelopen zes maanden is het gebruik van WhatsApp in deze leeftijdsgroep met zeven procentpunten gedaald, naar 88 procent in maart 2015. Snapchat groeit geleidelijk aan in populariteit onder Nederlandse smartphone­gebruikers, vooral onder jongeren. De app stond eind maart 2015 op ruim 1,7 miljoen smartphones. Het aantal smartphone­bezitters met Snapchat verdrievoudigde bijna in het afgelopen jaar en kwam aan het einde van het eerste kwartaal uit op en penetratie van bijna 16 procent in alle leeftijdsgroepen. Onder tieners ligt dit percentage veel hoger namelijk op 61 procent.
Bron: Marco Mekenkamp/Connexie Magazine

Het bedrijf Kymeta komt met een platte satelliet antenne, de mTenna, die onder andere de ontvangst van internet signaal voor WiFi in vliegtuigen moet verbeteren. De antenne maakt gebruik van een laag elektro magnetisch meta materiaal dat zich kan richten op een satelliet. Een antenne die communiceert met een satelliet moet zich kunnen richten, waardoor satelliet antennes in radar koepels gestopt worden. Die koepels zorgen voor veel luchtweerstand, iets wat blij vliegen niet heel praktisch is, al zijn die koepels wel steeds platter. De mTenna van Kymeta, een spin-out van Intellectual Ventures, is een antenne die zonder bewegende delen

platteant

toch kan blijven richten op een satelliet. De antenne bestaat uit een laag vloeibare kristallen tussen 2 printplaten of glazen lagen en kan tezamen met een holografisch aanpasbaar elektromagnetisch meta materiaal de Ku en Ka band benaderen, 12-18 GHz en 26,5 tot 40 GHz waardoor nieuwe delen van het spectrum bruikbaar worden om een verbinding mee te leggen. De antenne heeft een diameter van een halve meter tot een meter en is ruim een centimeter dik. Het systeem biedt niet alleen voordelen voor vliegtuigen. Ook boot eigenaren met satellietontvangers kunnen hier gebruik van maken. Het apparaat is ook energie zuinig: het heeft slechts een normale USB aansluiting nodig om te kunnen functioneren. 

Bron: Tweakers.net